onsdag 9 april 2008

Recept..

Linssoppa är faktiskt riktigt gott. Dessutom bra mat.

Röda linser innehåller hela 25% protein. 59.2% kolhydrat, 2.2% fett, 10.8% kostfibrer 7.6 % Järn  och 7% natrium.

Jag gjorde nyss min första linssoppa och jag tror jag aldrig tidigare ens rört en purjolök. haha.

Här kommer receptet:

Ingredienser: 1 purjolök,  1 rotselleri, 1 del palsternacka, 1 grönsaksbuljon, 1 dl röda linser och 1 burk krossade tomater.

  1. Skiva purjon, riv rotselleri och palsternacka. Stek i olja och krydda med curry.

  2. Koka upp 5 dl vatten med en buljongtärning.

  3. Skölj linserna och häll i dem i vattnet, koka i 10 minuter.

  4. Häll i purjon, sellerin och palsternackan i vattnet och tillsätt tomaterna. Koka i 15 minuter.

  5. Smaka av med salt och peppar..

tillagningstiden uppgår till ca 25 minuter..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar