Linssoppa är faktiskt riktigt gott. Dessutom bra mat.
Röda linser innehåller hela 25% protein. 59.2% kolhydrat, 2.2% fett, 10.8% kostfibrer 7.6 % Järn och 7% natrium.
Jag gjorde nyss min första linssoppa och jag tror jag aldrig tidigare ens rört en purjolök. haha.
Här kommer receptet:
Ingredienser: 1 purjolök, 1 rotselleri, 1 del palsternacka, 1 grönsaksbuljon, 1 dl röda linser och 1 burk krossade tomater.
-
Skiva purjon, riv rotselleri och palsternacka. Stek i olja och krydda med curry.
-
Koka upp 5 dl vatten med en buljongtärning.
-
Skölj linserna och häll i dem i vattnet, koka i 10 minuter.
-
Häll i purjon, sellerin och palsternackan i vattnet och tillsätt tomaterna. Koka i 15 minuter.
-
Smaka av med salt och peppar..
tillagningstiden uppgår till ca 25 minuter..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar