söndag 9 december 2012

moraklocka

Som ni vet har jag ägnat en del tid åt att renovera två gamla klockor. Den ena sitter uppe på köksväggen och tickar så fint. Den andra fick jag fart på för två veckor sen. Men just som jag fått fart på den fick jag ett rejält Ha-begär. Tänk vad fint med en stor fin Moraklocka i vardagsrummet. Så jag började leta efter en sån. Fanns en del på blocket men ingen som riktigt passade. Lite för dyra eller lite för långt borta. 
Så när vi var hos farmor och farfar förra helgen nämnde jag att jag letade en moraklocka. Farfar sa att det stod en i källaren. Hur mycket tur kan man ha? 
Det visade sig att i källaren fanns en mycket, mycket gammal Moraklocka som funnit i släkten i många generationer. Klockan är från någongång på 1700-talet. Häftigt! 
i fredags åkte jag och hämtade den, då hade farfar fått fart på urverket, otroligt! 
Nu står den i pappas garage och där ska den vara i några veckor medan jag gör i ordning den. Den ska slipas, spacklas, målas och sättas ihop. Sen ska jag försöka få tag på en pendel som passar till och en klocka för ringningen.. 
Här är lite bilder jag tog med mobilen igår. Dokumenterar renoveringen från början till slut. 

Huvuddelen på moraklockan
Urtavlan på moraklockan har rostat en del, det ska slipas ner, spacklas och målas. 


Kroppen på klockan.. 


Orginalmålningen från 1700-talet kommer fram under det vita. 

Jag har en del att roa mig med de kommande veckorna.. :)

Igår var vi ut på första längre skoterturen. Fick spåra en hel del leder då vi var först ut. När vi kom hem hade jag så ont i kroppen att jag hade svårt att resa mig. Sjuk vad ovana kan kännas. Idag har jag träningsvärk på många konstiga ställen... 

Idag har jag tillbringat några timmar på Storviks gym där vi hade Knäböj och bicepscurltävling. Jag var domare i böjen och var med och tävlade i curlen.. Det gick ju bättre än förväntat.. kul! Blev medlem på Storviks gym igen för några veckor sen, kan vara skönt att variera gymmiljö litegrann ibland. Trivs dock alldeles utmärkt på ETC-gym i Sandviken så det är där jag tränar oftast.. 

Nu ska  jag byta om till arbetskläder och knalla över till garaget och fortsätta renovera fina klockan. 

Återkommer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar