onsdag 26 december 2012

Klockan

Tänkte uppdatera lite om arbetet med att renovera klockan..
Jag har ägnat många timmar åt att slipa, det översta lagret var en vit färg och under den kunde orginalmålningen skymtas, klockan har varit brun, grön/blå och lite röd. Jag hittade även ett årtal målat på klockan, årtalet var 1853 men jag är ytterst tveksam att det stämmer. Tittar man på urverket, hjärtat på klockan, så är det ett 8-dagars väckningsurverk, tillverkat i Stjärnsund och sorten började göras 1750. Jag ska, så snart helgerna är över, ta med urverket och åka till Stjärnsund och se om urmakaren som driver urmakeriet där idag vet något mer om urverket. Hoppas även på att få tag på en pendel och en klocka där.

 
Huvudet på klockan som den såg ut innan jag började slipa. 

Urtavlan har väl sätt sina bästa dar. 
En stunds slipande och behandlande med rostskydd såg urtavlan ut såhär. 

Jag målade urtavlan vit och skissade upp siffrorna i blyerts. 
Fyllde sen i siffrorna med vanlig hobbyfärg och pensel. 
Urtavlan ser nu ut såhär, timvisaren har även den fått lite färg. Mycket nöjd över resultatet. 
Sådär ser ett åttadagars väckningsurverk ut från 1750 talet. Varje kugg är gjord för hand, det är ett fascinerande hantverk.


Timvisaren på det gamla urverket är även det mycket fint. 


Sådär låg klockan i pappas garage i två veckor medan jag slipade det. Sen tog jag hem det och ställde det i vardagsrummet för målning. 
Luckan var i tre delar men nu är det limmat och spacklat. Jag är väldigt glad att alla delarna fanns kvar. 

Färdigslipad huv. 

Färdigmålad lucka, nästan, den kommer att bli lite dekorerad, riktigt hur vet jag inte än, men jag har mina ideer. 

Färdigmålat klockfodral. Färgen är "Beckers Elegant antikvit" 
I morgon ska jag bestämma mig för mönster på klockan, Det blir troligen något i stil med det här:
Som en lite modernare variant av kurbits, i grönt, det är vad jag tror det blir. 

Så, det var lägesrapporten på klockan. Det är vad min tid går till för tillfället.

Återkommer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar