söndag 4 november 2012

Pendelur

Veckan som gått gick verkligen snabbt. Jobbat och tränat, pysslat med huset och i onsdags åkte jag till Arlanda och hämtade hem Alex, äntligen! 
Veckorna liksom rullar på som vanligt. Det är ju skönt att det "vanliga" är väldigt trevligt. Mina veckor är toppen! 
Tre veckor kvar till SM i Bänkpress, formen känns helt okej. Ska snart iväg och köra veckans bänkpass, känna på ingångsvikt.. Roligt! 
Igår, lördag, väckt tio i åtta.... Ut och hjälpte Alex att röja i garaget. Där vart allt intippat vid flytten och sen dess har det inte gått att gå in där.. Men igår började vi rensa ordentligt, satt upp verktygstavlor och skruvade fast hyllor.. När jag tröttnade på det gick jag in och slösurfade på blocket, har varit på jakt efter en byrå/skänk/skåp att ha stereon på.. Så igår dök det upp en trevlig möbel på blocket. Kastade mig i bilen, kopplade på släpvagnen och åkte till Bergby norr om Gävle. Detta är vad jag fyndade där igår... 

Skänk
En riktigt gammal skänk med skåp och låda.

Junghans klocka från 30-40 talet
För nån vecka sen var jag in på Erikshjälpen i Gävle och fyndade denna, en Junghansklocka från 30-40 talet. Den skulle fungera sa de men när jag kom hem visade det sig att den inte alls fungerade...

Junghans klocka 1932
Men så när jag kom till Bergby för att köpa skänken igår visade det sig att jag kommit till en jättestor loppislada. Många grejer fanns det och jag frågade om det inte hade en klocka med pendel? Jodå sa tjejen, jag har en klocka som du kan få köpa.. Fint sa jag, visade sig vara en precis likadan som jag hade.. Så, nu har jag två.. ;)

Har ägnat halva dagen idag åt att plocka isär och skruvat ihop, jag kan meddela att det inte är det enklaste. Jag började med den bruna klockan då jag visste att den hade fungerat för ca tre år sen. Efter tre timmars skruvande fick jag den äntligen att slå.. Så, när jag väl lyckades laga den ena gav jag mig på den andra. De var inte riktigt lika i urverket och den vita klockan sa Fjong och jag hade kugghjul och prylar i en exploderad hög på bordet.. Pust, det tog några timmar att sätta ihop den och jag hade väl inte jätthöga förväntningar på att det skulle gå, men si det gjorde det, sjukt bra! Vansinnigt nöjd! Amatörurmakare! Tadaa!
Isärplockad pendelklocka

Kyrkogården i Kungsgården på Allhelgona afton
Igår kväll åkte jag och pappa till Kungsgården för att ta en tur på kyrkogården, inte för att tända ljus utan för att fota.. Det är vackert på kyrkogården under allahelgonahelgen.

Kungsgårdens kyrka

Kvällsfoto kyrkogård

Minneslunden lyser upp

Nu ska jag putsa upp min fina skänk så jag får ordning på stereon. Det har varit väldigt tyst här hemma idag utan musik.. 

Återkommer..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar