fredag 4 januari 2013

Stjärnsund

I morse när jag vaknade ringde jag urmakaren i Stärnsund, han som driver stjärnsunds-ur, han jobbade och hade en stund över för besök. Tog med mig pappa och urverket till gamla klockan och for till Dalarna. Det var utan tvekan ett 8-dagarna väckningsurverk jag har, tiden för den är svårare att veta men de där urverken tillverkades från 1750 fram till en bit in på 1800-talet.. Gammal klocka.. Han tyckte den var i skapligt skick och vi kom överens om att jag skulle plocka isär och göra rent och ta delarna till honom för ihopsättning och komplettering, den ska få en ny pendel och en ringklocka.
Det är spännande det här med den gamla klockan.
Fodralet är färdigt utvändigt, lite pyssel att göra invändigt och sen ska urverken dit. Ser fram emot den dagen den börjar ticka efter många års tystnad.

Efter turen till urmakaren for vi till Silfhytteå, tog några foton på strömstaren (fågel) och åkte vidare till Valbo och Clas Ohlson, jag fick för mig sen igår kväll att jag ville prova måla akryl. Såå, köpte en hel låda med akrylfärger och har ägnat en stund av eftermiddagen åt att måla en tavla.. :)

Lite bilder... Jag skriver från surfplattan och appen är bångstyrig, alla bilder hamnar längst ner och ser ni några konstiga ord i texten som inte hör det beror det autocorrect... :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar