söndag 16 juni 2013

Hönsbytardag


I förmiddags tog vi en tripp till Hedesunda för att besöka en hönsbytardag. Vi åkte dit tomhänta men kom hem med en fin förstärkning till hönsflocken. Grannarna var också med då de håller på att bygga hönshus de också. De passade på att köpa några hedemorahöns och kycklingar som får vars inneboende hos oss tills deras hus är klart. Tur alla är snälla och trevliga och inte slåss trots att de är så olika. :) 
så här ser det ut på sittpinnarna ikväll. 
Dessa två köpte vi idag, hade aldrig hört talas om rasen, det är en pavlovskaja. De har både hätta och skägg och vi kunde helt enkelt inte låta bli att köpa detta par, charmiga är de! 
En till bild på pavlovskaja
Här är ett helt gäng med kycklingar. 
De tre svarta är Plymouth rock och kommer att bli fullstora höns med randig fjäderdräkt, verkligen fina hönor. De fyra ljusa är grannarnas hedemorakycklingar. Så sött!  
Här är de något större inneboende hedemorahönsen, tuppen till vänster och hönan som gömmer huvudet till höger, väldigt snälla och tama redan. 
Dessa två charmtroll har inte varit med i bloggen på ett tag, det är de två senaste stridshönsen jag skaffade, de var tre från början men så kom en grannkatt och bet ihjäl en av dem för ett par veckor sen, jag är arg på den katten och hoppas för både den och mig att den inte kommer hit mer.. Väntar för övrigt p att få fylla upp med några fler hönor av denna fantastiska ras. 

Det är livat där ute i hönshuset nu, förutom dessa höns på bilderna ligger en höna i ett annat hörn med fem så kycklingar under vingarna och en silkeshöna ville inte vara med på bild.. :) 
Trots hönspåfyllningen idag inser jag att det än finns gott om plats för några till, Wii:) 

Nu ska jag läsa lite innan det är dags att lägga sig, natten till idag vart ganska sömnlös, inte lätt att sova med stor mage och halsbränna. I natt hoppas jag  bättre sömn. 
Vi ä lediga i morgon både jag och Alex. Ska in och träffa en läkare på Gävle sjukhus och planera in kommande operation. Alex har ett bråck som ska lagas och jag hoppas han får det opererat snart. 
 På eftermiddagen är det föräldrautbildning på mvc och jag ska även ta blodprov igen och se om mitt järnvärde gått upp.. 

Återkommer.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar