måndag 16 december 2013

Hur städat har du hemma?

När dörrklockan ringer och någon kommer på spontant besök, det är då jag inser att det ser ut som en katastrof hemma. Jag skäms, varje gång det händer, för jag har inte städat.
För några veckor sen gjorde jag ett spontant besök. Insåg då att det inte bara är jag som tycker det är pinsamt och det kändes så skönt! Kom hem till en familj där det inte nyss var dammsuget och bordet inte precis avplockat och det var så härligt! Det är inte bara jag som inte har nystädat hemma jämt. Men varför skäms vi? Jag tror det är fler än man tror som får panik över att någon är på väg och det ser ut som en bomb... Åtminstone hoppas jag att det är så..

För några dagar sen fick jag en kommentar om att det inte är alla småbarnsföräldrar som kan lägga två timmar om dagen, fem dagar i veckan på att träna. Det handlar ju om prioriteringar. Jag har ingen TV till exempel, det frigör en hel del tid. Men så slår det mig att jag prioriterar bort att ha städat hemma, jag lägger hellre tiden på annat.
Att bara sitta rakt upp och ner och titta på och prata med Erling känns viktigare än att dammsuga.

Jag tänker ofta att jag borde bli bättre på att hålla efter, och kanske blir jag det någon gång.. Men tills dess, välkommen hit på spontana besök, det uppskattas, men jag kan redan nu ursäkta röran, det är ostädat!

Efter att dagens främmande åkt plockade jag fram dammsugaren och jag har till och med hunnit torka golven medan skrutten sov, är det något man som småbarnsförälder är så är det effektiv. Jag hinner allt på en halvtimme för det är så lång tid jag får.. ;)
Så, just idag och för ovanlighetens skull så är det jäkligt nystädat.

Återkommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar