söndag 11 september 2011

Spaden och jag..

Vilken superbra helg jag har haft! Jag vet inte om det beror på att jag klivit upp före sju både igår och idag och att jag därför hunnit med en del... 

Igår var jag uppe halv sju och när klockan slog sju hade jag just tankat bilen full och var på väg ut i skogen.. Åkte en tur på två timmar ungefär i hopp om att få se något roligt.. En tjäder var det enda och inte hann jag få den på bild heller.. 
Stannade till vid några spindelnät, synd att det blåste, alla bilder jag tog med macro-objektivet hade rörelseoskärpa.. Det gjorde ingenting, att börja en lördag ute i skogen och dricka kaffe ur termos kan får vilken grå dag som helst att bli strålande!


När jag kom hem igen la jag mig på soffan, läste tidningen och tog det lugnt en stund.. Därefter en tripp till Bernö i Sandviken, skulle köpa NÅGRA perenner.. Det var 30% på alla perenner men det blev ju lika dyrt ändå.. 700:- för lite plantor, men såå värt! :)

Började med att plantera en Rhododendron, jättefin vit.. Just den rätta busken att ha utanför vårt 70-tals hus.. :)
Sen började jag med det som skulle bli en till rabatt.. 
Det ska bli ett runt land med vita och rosa blommor i..
Gamla rabatten till vänster och det nya till höger.. 

Så här blev mitt runda land, kantad med natursten. 

Marktäckande växt får växa mellan stenarna.. 



Min första ros, en Queen  Elisabeth passar utmärkt i den nya rabatten. 

Vit stockros.
I rabatten finns nu också Allium, liljor, en rosa klematis, kärleksört, en rosa stjärnflocka, aklejor och färnrikshjärta bland perennerna.. 
Sådde lite ettårigar idag också. Rosa blåklintar, vallmo och lite annat smått och gott... 

Jag har med andra ord stått med en spade i näven sen igår vid lunchtid ungefär, jag blev färdig och nöjd med allting på eftermiddagen idag och skulle göra mig i ordning för veckans 6e träningspass, men när jag satte mig ner för att äta mat märkte jag hur trött man kan bli av att gräva och bära sten.. Jag ägnar kvällen åt soffan istället.. 

En härlig energigivande helg i trädgården, snart kommer snön.. 

Återkommer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar