söndag 4 september 2011

Svampens dag!

Klev upp i tid i morse och hann precis sy gardiner till hönshuset innan det var dags att åka till Sandviken och hämta upp Sofi och sen vidare mot Järbo-skogarna. Det är svampens dag idag och dagen till ära har vi knallat omkring i skogen.
Det fanns vansinnigt med svamp, jag fyllde en påse och fick börja på nästa, Sofi hade en full 5 liters-hink med kantareller när vi kom tillbaka till bilen ett par timmar senare.
Fantastiskt skönt att vara i skogen, sen att sitta ner i mossan och dricka termoskaffe är precis hur härligt som helst.
Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli så mycket svamp så jag tog med kameran och tanken var att krypa runt och fota andra svampar. Men det blev inte tid över till det.

Sofi 

Många fina kantareller blev det, både trattisar och gula.

Många svampar blir det.. 


Fem liter svamp
Jag gav alla svampar till mamma då jag inte lärt mig äta det än. Jag vet inte om hon blev så glad, det är ju inte skitkul att rensa, haha!

Väl hemma vart det soffläge ett par timmar, det är jobbigt att gå i skogen, min ork börjar komma tillbaka men jag är väl fortfarande inte helt pigg.. Igår chansade jag och åkte till gymmet, bära eller brista, om det skulle vara en förkylning som gjorde att jag var så trött borde den ha brutit ut då, men si det gjorde den inte.. Antagligen var det väl bara vaccinet som gjorde mig så matt i kroppen.. Hur som, nästan återställd nu.

Kvällen har spenderats vid spisen och symaskinen. Nya gardiner även till matrummet.

Grannen kom just förbi med en jäkla massa lingon, bara att ställa sig och portionera alltihopa nu då.. :)

Återkommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar