måndag 16 september 2013

Antibiotika

Läkarbesök idag gick bra. Jag hade en sk. Bröstböld, en stockning som kroppen har börjat kapsla in. Stockning blir det när en eller flera mjölkgångar täpps till så mjölken stockar sig och inte kommer ut. Kroppen har sen börjat kapsla in denna stockade mjölken med var och skit, det gör ont. 
Var röd och svullen och har haft feber till och från i några dagar. 
Det är inte bara det här med amning. Jösses vad krångligt det kan bli. Smärtsamt på riktigt! 
Läkaren och två sköterskor hjälpte mig när jag kom in. Fick bedövning och sen satte de ett dränage och tömde det onda. Dränaget sitter kvar då jag ska tillbaka igen i morgon för att spola rent igen och se om det kommer ge med sig, fick även antibiotika. 
Sen, när detta är över, då tycker jag bannemig att det får vara nog med sjukdomar och tuttproblem. Nu vill jag bara njuta av bebistid. Njuter gör jag såklart ändå men det är tråkigt att ha ont. 
Det alldeles förträffliga i detta strul är att vi nu vet varför Erling varit kinkig i flera dagar. Nu när tuttarna mår bättre mår också han bättre. Tydligen smakar mjölken konstigt om man får stockning, och konstig mjölk gör Erling sur. Stackars plutt. Men, idag har han varit en fantastiskt glad och nöjd bebis, superskönt! 

Ja, det här med att äta-skita-sova är inte helt problemfritt med liten bebis.. Det finns visst utmaningar i allt, :) 

Snart läggdags då vi måste upp i tid i morgon igen.. 

Återkommer.. 

1 kommentar:

  1. Men fy då! Förstår dig precis. Amning är den jobbigaste och svåraste processen. Om de bara kunde fungera smärtfritt :/ Hoppas det får göra det efter de här! Kram på dig/er

    SvaraRadera