torsdag 18 februari 2010

Nu kom den!

Igår morse small det till och jag blev sjuk.. Satt på jobbet och yrade fram till lunch och sen for jag hem och la mig.. Feber, mest bara feber, inget annat fel.. Var väl detta som spökade förra veckan kanske, eller en blandning av diverse.. vad vet jag, något blodprov fick jag ju inte ta.. fåntrattar på hälsocentralen i Storvik.. Hade några intressanta samtal med dem förra veckan. De påstod att man inte kan ta några tester för att se om man har någon mineralbrist, senare tyckte de att jag skulle komma och ta en blodprov för att se hur järnet var.. De kanske inte vet att järn är en mineral.. ?

Helst ska man vara sjuk en månad före, och sen halvt döende innan man kommer till en hälsocentral, sen tar de väl prover på måfå för att försöka hitta ett fel..

I mitt fall kände jag att något var fel, jag ville veta om det kunde vara mineralbrist eller en infektion i kroppen, det ser man direkt vid ett blodprov, men si det fick jag inte.. Det fick jag allt lista ut själv..

En gång för några år sen var jag dit som alltid på våren, hade halsfluss, som jag alltid får på våren, varför vet jag inte, men det kommer i samband med pollenallergin.. Den gången tittade doktorn i mitt öra och sa att jag sov med öppen mun och det var därför jag fick ont i halsen..

Vid ett annat tillfälle hade jag vaknat runt 7 på morgonen, en vår för 4-5 år sen, vaknade och fick inte luft.. Fick tag på mamma som åkte i ilfart från jobbet och hem för att köra mig till hälsocentralen, de tittade i min hals och sa att jag fått en allergichock, sen fick jag åka hem.. Senare på kvällen kom det tillbaka och jag fick åka till akuten för att få antihistamin. Hade hälsocentralen skrivit ut typ en bricanyl åt mig på morgonen hade jag troligen inte behövt åka till akuten senare..

Samma sak det här med fisken, de tar ett prov på mig, två veckor senare får jag ett brev hem där det står att jag inte är allergisk mot fisk.. Bra tänkte jag och testade äta fisk - spydde upp allt jag hade i magsäcken.. Tog ett nytt test på tom mage, ännu ett brev där det stod att jag inte var allergisk.. Spyr fortfarande som en gris om jag får i mig fisk.. Läser man på lite om fisk- och skaldjursallergier står det att det sällan går att se om man är allergisk genom ett blodprov, det är via samtal med patienten man kan fastställa diagnosen.. Jag lämnar det där, jag vet ju nu hur det ligger till. Det som vore väldigt bra att veta skulle vara om jag är känslig mot någon sorts fisk, kanske jag kan äta någon sort? Men det vågar jag inte prova mig fram till. Det är svårt att äta något när man vet att sannolikheten att jag spyr om en väldigt kort stund är hög.

Jag har inget som helst förtroende för hälsocentralen i Storvik. Om man inte vet något så kan man väl ändå bara hålla truten istället för att komma med lögner och en massa påhitt. Vara ärlig och säga som det är, att man inte vet. Det är ju tur man kan byta om man vill, hörde att blanketten kommer med posten i slutet av denna månad..

Hm, det här inlägget blev inte som det skulle, tänkte bara skriva det att jag är sjuk och så.. Men nu råkade det visst bli ett argt kräkinlägg här..

Nu ska jag gå och lägga mig igen, så jag blir frisk snart..

Återkommer...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar