torsdag 29 juli 2010

Magnetism..

Satt och funderade på om jag ska ta och skaffa mig en kompass, jag har många många gånger de senaste månaderna irriterat mig över att jag inte vet åt vilket håll norr ligger. Jag blir som lite vilse vilket skrämmer mig lite.. Man borde ha en kompass på armen lika som en klocka.. Det är viktigt att veta vart man är. typ..

Bild: Wikipedia

Jo men, hur som, jag satt nu och tänkte på kompasser, sen for tankarna iväg, hur funkar det egentligen. Exakt vart ligger polerna, hur noga visar kompasser och finns det störningsfält mer än kraftledningar osv osv osv.. Jag älskar Wikipedia! De hade en galet bra sida om kompasser och om jordens magnetfält.

Vet ni att det finns ett förbund som heter "Sveriges kompassjusterareförbund"

En svensk kompass skulle troligen fungera mycket dåligt i australien, det för att kompasser är balanserade för den plats på jorden den ska användas. Här i Sverige dras "Norrpilen" uppåt och neråt. Därför gör man "sydpilen" tyngre här..

Om magnetfält då, de har studerat järnrik lava på Hawaii och konstaterat att jordens magnetfält kastats om flera gånger.. Syd blev nord och nord blev syd och igen och igen..

Ja men, alltså, jag är faschinerad. Har ni tid över så lääääs.. Fantastiskt roligt..

Rasten slut, nu ska jag fortsätta jobba..

Återkommer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar