fredag 2 juli 2010

Skärmflyg från berg

Igår skrev vi teoriprov och mitt resultat var 48 av 56, 39 poäng var godkänt.. Senare under dagen blev vi även klara med backglidningen och alla i gruppen blev godkända. Det som då återstår av kursen än höjdflyg, flygning från berg alltså.. I morse klockan sex var det samling och vi åkte direkt upp på berget..

Jag var nog mest nervös av alla, hade kräkkäsnlor, magont och mådda allmänt pyton.. Då fick jag lägga upp skärmen först, tack för den.. Mitt första bergflyg gick lugnt och fint, vinden var svar och lugn.. Landningen vart inte riktigt bra utan jag kanade på ändan, men inte gjorde det någonting.. Vadtusan, att flyga från ett berg är fränt.. Skakade som ett asplöv efteråt, hela gruppen var sammanbitna, vi fattade inte riktigt vad som hade hänt.. När alla kommit ner for vi upp igen, ny vindriktigt och ny startplats, luften var lite mera bråkig nu, termiken hade börjat sätta fart.. Landningen gick betydligt bättre denna gång.. Väl nere började vi babbla på som vanligt, vi var nog lika glada allesammans kan jag tro.. Fräääänt.. Upp igen, ner igen, ny vind och ny start, blåsigt och lite halvbusigt i luften.. Ner kommer man alltid.. Det vart det sista flygen för förmiddagen, termiken var för stark..

Tre gånger har jag nu slängt mig ut från bergskanten och seglat omkring fera hundra meter ovanför Åre. Det var först på sista flyget som jag tittade upp i skärmen, det var även då jag vågade titta på vad jag hade under fötterna.. Det är en sjuk känsla, man ser sin fot och lååångt långt neranför foten ser man små hus och små träd och små sjöar.. Galet!

Det här är det absolut mest vansinniga jag gjort i hela mitt liv, och jag har gjort det tre gånger idag, det är snart samling igen och förhoppningsvis blir det några fler lugna fina bergflygningar ikväll..

Jag ska lägga upp bilder så fort jag kan.. Jag lovar att det kommer.. :)

Nu ska jag hoppa in i bilen och fara..

Återkommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar