söndag 12 september 2010

Vargen, skogen och media..

Jag är ganska sur på media, de har ställt till det för mig.. När jag var yngre var jag mycket ute i skogen, väldigt mycket.. Både när jag orienterade, åkte skidor, tränade och med skolan och på fritiden.. Jag har till och med sprungit nattorientering, alltså mitt i natten med en pannlampa.. Det skulle jag absolut inte göra nu, jag törs inte... Jag har blivit rädd för skogen.. Jag skyller det på media.. Farliga älgar, farliga björnar, farliga vargar, vildsvin osv.. Sabla skitmedia! När jag var liten var det inget prat om varg, nu är det vargprat i dagstidningen flera gånger i veckan.. (kanske för att det är flera vargar nu än då) När jag var liten dök det upp en björn lite här och var och varningsskyltar sattes upp efter skogsvägarna.. Nu äter björnar upp folk lite här och var lite då och då..

Varför skriver medierna bara om alla dumma saker som djuren gör för? Varför skriver de inte om det fantastiska mötet som Janne fick med en björn under sin joggingtur i skogen?

Och VARFÖR blir jag så påverkad av vad media skriver för? Sablar!!

Älskar att vara i skogen.. Nu har jag bestämt mig för att sluta vara rädd för djur.. punkt!

Nu har jag suttit och läst igenom vad jag skrivit många gånger, det är lite obekvämt att publicera en text om djur just för att det är ett hett ämne. Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om vargens vara eller inte vara, inte heller om vargjakt, björnjakt eller älgjakt. Det diskuteras så mycket kring det redan. Vad jag har för åsikt kring det håller jag för mig själv.

Hm, nu har Tjabo vaknat, hör hans trippande steg som kommer hitåt, ska gå och plocka upp honom..

Återkommer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar