torsdag 16 april 2009

Hormoner..

Läste på expressen om att läkare kan bli åtalad för medhjälp till våldtäkt om de skriver ut p-piller till minderåriga, jag läste det med glädje! ÄNTLIGEN!

Det är ju helt bedrövligt hur enkelt det är för unga tjejer att få p-piller utskrivna... hormoner... man ska inte mixtra med hormoner! Kroppen mår inte bra av det! Det är ju heller inte bara de kvinnliga könshormonerna som påverkas av intaget, det är även andra hormoner.. testosteron bland annat... Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här..

När jag gick på gymnasiet blev jag utskälld av en lärare efter att jag föreläst om just p-piller.. mina källor till det kom från en forskare på karolinska institutet, han visste vad han snackade om.. Men efter att jag berättade vad han sagt, att testosteronproduktionen hämmas vid intag av kvinnliga könshormoner blev min lärare skitförbannad.. så var det ju inte alls.. och sen den dagen har jag varit riktigt anti mot allt som har med p-piller att göra.. Fattar inte att tjejer kan proppa i sig sånt när de inte riktigt vet vad det kan ge för biverkningar.. faktum är att varken personalen på ungdomsmottagningen eller barnmorskor har så stor uppfattning om vad som händer med bland annat testoproduktionen... hur ska unga tjejer då veta?

Är det då konstigt att viktökning är en vanligt biverkning? Testosteron verkar både muskelbyggande och fettförbrännande.. den lilla mängd som kvinnokroppen faktiskt producerar är viktig...

humörsvängningar i tonåren? Är det konstigt? Kroppen reagerar så att när det tillsätts hormoner så slutar den att producera eget.. det finns ju redan ett överskott.. Hormonet som tillsätts ska ju hellst ligga i nivå med det kroppen själv producerar.. men så är det ju inte, p-piller innehåller en betydligt större mängd.. massor med hormoner.. hur bra kan det vara? Som att en sort ska fungera på alla kvinnor? Okej, det finns flera sorter, men alla människor är olika.. hormoner skrivs ut för lätt.. Nej, förlåt, det var fel sagt.. Kvinnliga könshormoner skrivs ut för lätt.. Tänk om läkare skulle skriva ut manliga könshormoner lika lätt? Vilket jäkla liv det skulle bli då! Faktum är ju att om man jämför biverkningarna från p-piller med ryssfemmor så har de mycket gemensamt... galet!

Kroppen mår bäst om det är balanserad, det blir den aldrig om man ska pilla i sig sånt där skit! Det finns andra preventivmedel som är betydligt mycket bättre.. Men undvik allt som har med östrogen att göra, om du är mån om din kropp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar