söndag 28 november 2010

SM i bänkpress

Efter en lång dag och en väldigt lång biltur är jag nu äntligen hemma i byn igen. Jag är vansinnigt trött men mycket nöjd med dagen.

06.00 ringde väckarklockan i morse, klev upp och traskade iväg till Idrottshuset där tävlingen senare skulle äga rum för invägning och materialkontroll. Vägde in på 72.7kg, alldeles lagom tung.. Efter att ha fått materialet godkänt och fyllt i höjderna på ställningen gick jag tillbaka till hotellet för att äta frukost.. Halv nio var det återigen dags att bege sig till Idrottshuset, tio i nio började jag värma upp, kändes bra men lite knöligt.. Funderade en stund på att höja ingångsvikten men såhär i efterhand är jag glad att jag inte gjort det..

Strax före halv tio var det min tur, ingångsvikten ja, 118kg, det skulle räcka för guld, svenskt och nordiskt rekord, ska man tävla så ska man.. Första lyftet blev underkänt med 2-1, alltså två av tre domare gav mig rött, den ena för att han tyckte jag pressade för snett och den andra för att jag vred på min fot.. (! tur att den dumma regeln försvinner efter nyår..)

Andra lyftet blev ett omförsök på mitt rekordförsök och det gjorde jag bra, tre vita lampor och helt plötsligt var mitt mål sen många år tillbaka uppnått, det där sabla nordiska rekordet är mitt.

Bakom podiet diskuterade vi vad vi skulle göra nu, pappa tyckte att vi var nöjd men jag ville prova lite till.. 120kg gick jag på i tredje lyft, kom ner fel på bröstet och var helt borta på den vikten.. Tyvärr.. Det är lite surt när jag vet vad jag kan göra.. Nästa gång...

Hur som, jag är nöjd, såklart..

Det blir en tävling snart igen för min del.. Lag-SM finalen i bänkpress går av stapeln i Sandviken 11-12 december.

Några bilder från dagen...

 

 

 

 

Stort stort megatack till mamma och pappa för all hjälp och allt före under och efter tävling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar