onsdag 27 januari 2010

Anmäld..

Igår fick jag ett inte så trevligt samtal från en mycket trevlig tjej på kommunen. Hon berättade att vi fått en anonymt klagomål från en av våra grannar. Det gällde givetvis vedeldningen. Hon ställde en massa frågor om hur vi eldar, med vad och i vad osv.

Vi eldar i en miljögodkänd panna med en verkningsgrad på 90%. Den är dockad mot ackumulatortankar, veden är torr fin lövved.. Röken från skorstenen når knappt över tomtgränsen.

Man kan ju undra över hur de tänker ibland. Det är ju inte så att någon var ute och jobbade i trädgården den 15 januari när anmälan kom in, det var kallt och hade inte snöat på flera veckor. Troligtvis alltså någon som gått från bilen och in eller tvärtom och sett att det kom rök ur vår skorsten. En vedeldningshatare helt enkelt, en person som alltid i alla lägen hatar alla som eldar med ved. Varför? Ingen aning..

Jag kan absolut förstå att grannar retar upp sig på vedelning om det är så att röken som kommer ut är i stora mängder och förorenad. Att kanske tvätten man hänger ut på sommaren blir smutsig eller att det luktar rök in i bostaden. Men att klaga på rök som knappt finns och som inte luktar är för mig helt obegripligt. Att dessutom skicka in ett anonymt klagomål till kommunen är enligt mig ganska vidrigt gjort. Inte för att anonyma klagomål tas på så stort allvar hos dem heller. Att inte våga stå för sina åsikter är fegt tycker jag..

Jag måste se väldigt elak ut då de gamla gubbarna (eller kärringarna) inte törs knacka på dörren och ta ett snack öga för öga.

Efter mitt samtal med denna trevliga tjej på kommunen igår kunde vi båda två konstatera att klagomålet var helt obefogat. Griniga gubbar finns det gott om. Det är faktiskt dem som lider mest av att vara griniga. 

Vad tror de att de ska få ut av ett sånt samtal egentligen? Tror de att vi kommer att bli förbjudna att fortsätta elda? De vinner ju inte något på att gnälla. Oftast så blir det nog värre. Kanske det är dags att beställa hem några kubik riktig surved... Så får de se att den lilla röken nu är ingenting alls att gnöla om..

Jag välkomnade kommunen på ett oanmält besök hem till oss för att ta sig en titt på våran rök. 

Vedeldarhatare borde ta och läsa på lite om vedeldning tycker jag.. Vet de att det är väldigt miljövänligt att elda i moderna pannor? De släpper knappt ut någonting alls.. Ekonomiskt är det också.. Kanske är det det som de blir förbannade över, elräkningen från december kom väl runt den 15 januari kan jag tro

Ärligt talat tror jag att det är ganska många av våra grannar som inte tycker om oss. Det är ju så att de flesta som bor där har bott där sen kåkarna byggdes. Nu flyttar de en efter en pga ålder. Så kommer vi nya talanger och inte riktigt passar in. Vi kanske inte gör som det alltid har gjorts och då blir det svårt för dem att acceptera det. Det har ju inte varit en panna i det där huset förut. Men det är bara för dem att bita i det sura äpplet och gilla läget att vi bor där.

Som tur är har vi andra grannar som är precis hur bra som helst! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar