lördag 8 december 2007

Varför skaffar man husdjur?

Och varför skaffar man just det husdjuret?

Hur kan man vara så galen att man införskaffar sig en Papegoja som lever i upp åt 60 år?!

Kanske för att man älskar djur, typ, inte alla, men många. Eller, kanske för att man är allergisk mot pälsdjur men vill ha ett djur.. Varför vill man det? En massa massa jobb, städa, dammsug minst en gång varannan dag, städa buren flera gånger i veckan, han ska vara ute och flyga flera timmar varje dag, man får aldrig sova ut, när han vaknar blir han hysterisk om inte jag är vaken och skriker då för full hals så jag vaknar. Man får inte äta i fred, inte dricka vatten i fred, inte laga mat i fred, inte vara själv när man tittar på favoritprogramet på tv, man kan inte ha diadem för det tuggar han sönder, örhängen är bara att glömma. Mina Orkideér är trasiga, mina andra blommor är gnana på.

Tjabo leker med bollar, springer runt på golvet och jagar dem.. kommer när man ropar på honom, äter gröt.. Äter det mesta faktiskt. är fruktansvärt kelsjuk. Ska vara med jämt.. Han tror att det är han som bestämmer här.. men det gör han inte..

Men vet ni vad, det är det bästa jag gjort! Han är min favorit!

I går kväll när jag låg i soffan och var sjuk, trött och emlig så kom han och kelade, sen kröp han omkring på magen, in under filten, där la han sig och sov.. En Papegoja, hallå.. ska en sån ligga på min mage, under en filt i soffan och sova? hrm..

Han är då fantastisk iallafall.. Men han måste fan sluta norpa mitt kaffe, inte ens det får jag ha för mig själv, nej då, rätt som det är så står han där med huvudet i koppen och slurplar.. kan inte vara hälsosamt..

Jag tror han har det bra, för liten för att lära sig prata ännu.. men det kommer väl det med.. undrar just vad som kommer att komma ut ur truten på honom när han väl lär sig. Lär inte bli fina ord med tanke på att han alltid följer med till mitt jobb.. De dagar jag arbetar. När jag inte jobbar så är jag i skolan, där får han inte vara med..

Här är några bilder på min Tjabo.. Sköningen nummer ett.

Är det verkligen fånigt att skriva en blogg om sitt husdjur.. ?

han är ju verkligen hur rolig som heller, kanske lite väl mycket ansvar, men jösses vad mycket han ger tillbaka.. Omtyckt av alla. Till och med rörmokargubbarna på jobbet gillar honom..

Alltid står det en folkhop runt hans bur när han är där..

En annan sak, angående papegojor, folk förväntar sig att de ska snacka.. Men, för det första, alla papegojor gör inte det. En morhuvad papegoja börjar snacka när de är ca ett år gamla.. OM de trivs, mår bra och är frisk å kry.. alla lär sig dock inte..

Tjabo är nu åtta månader gammal..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar