lördag 12 mars 2011

Objektiv

Nu kan jag snart inte hålla mig längre.. Det händer ibland att det är något jag vill ha, och som jag väldigt gärna vill ha och det går bara inte att släppa det.. För många månader sen började jag titta efter ett till objektiv till min kamera.. Jag vill ha ett mer ljusstarkt objektiv så jag kan ta snabbare bilder.. Bättre bilder inomhus utan att använda blixt.. När det är dåligt ljus alltså..
Ljusstarkt objektiv till ett bra pris får man om man köper ett fast objektiv.. Alltså med fast brännvidd, som inte går att zooma med..

Nikon har 50/1.8 och ett 35mm 1.8.. Jag vet inte hur det skiljer sig riktigt... Närgränsen på 35mm ligger på 30 cm medan 55mm objektivet har 45 cm närgräns.. Där är ju en skillnad som är värd att fundera på..

Ääh, hur som, 35mm, lite bättre, lite dyrare..
Båda två har en funktion som jag vill ha, de är ljusstarkare än de jag har idag.. 1.8 är ju betydligt bättre än 4-5.6 och 3.5-5.6 som det är på de jag har nu..

Fasta objektiv kan man hitta till väldigt bra pris begagnade, det man ska tänka på är att äldre objektiv ofta saknar autofokus..

Vi får väl se vad det blir..

Återkommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar